W mojej opowieści o kolei w Oświęcimiu brakuje jeszcze jednego istotnego elementu, a mianowicie mostów. Przypomnę, że pierwszą linię kolejową doprowadzono do Oświęcimia w 1856 roku (trasa Wiedeń-Trzebinia-Kraków), a drugą w roku 1863 z kierunku Mysłowic. Natomiast 21 lat później powstała kolejna inwestycja, jaką była trasa prowadząca z Podgórza do Oświęcimia (w ramach Galicyjskiej Kolei Transwersalnej). Ale… zanim pierwszy pociąg z tego kierunku mógł wjechać na oświęcimski dworzec, należało wybudować dwa mosty kolejowe: jeden na rzece Skawie w pobliżu Zatora i drugi na Sole nieco na północ od Oświęcimia. Udało mi się odnaleźć plany obu konstrukcji. Co ciekawe, daty umieszczone na tych dokumentach prowadzą do wniosku, że nie stanowiły one raczej części projektu budowlanego. Oba pochodzą z 1888 roku, a więc sporządzono je 4 lata później niż zakończono budowę trzeciej linii (z Podgórza). Być może stanowiły rodzaj dokumentacji powykonawczej? Skany przedstawiam poniżej. Z uwagi na rozmiar zostały one podzielone na mniejsze części, tak aby łatwiej dostrzec szczegóły. Pochodzą one z zasobów Jagiellońskiej Biblioteki Cyfrowej (LINK).
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
- Nieznany projekt kolejki elektrycznej w Oświęcimiu – wpis na blogu [27.11.2021]
- Poczekalnia dla robotników i emigrantów w Oświęcimiu – wpis na blogu [05.12.2021]
- Początki kolei w Oświęcimiu – wpis na blogu [29.01.2022]
- Plany mostów kolejowych na Sole i Skawie – wpis na blogu [19.03.2022]
- Spotkanie w Klubie Historycznym ODK Zasole – nagranie z wydarzenia [25.11.2022]
- Drugi dworzec kolejowy w Oświęcimiu – wpis na blogu [27.11.2022]
- Honorowy obywatel – kolejarz – wpis na blogu [08.01.2023]
Data aktualizacji wpisu i weryfikacji linków: 20.09.2023